ברבור שחור

סרטיו של דארן ארונופסקי תמיד נעים בין וירטואוזיות מרהיבה ומחושבת היטב למנייריזם מכעיס. כבמאי, השליטה הטכנית שלו באמצעי הקולנוע, בעיקר בכל הנוגע לעריכה ולסאונד, קרובה לשלמות. עם זאת, לעתים קיימת תחושה שהוא יודע שהוא מיומן ולכן הוא נעזר בטריקים זולים במטרה להרשים את הקהל. התוצאה היא סרטים שבפועל הם עמוקים הרבה פחות משנדמה ועל כן נראים נצלנים ובוטים מדי עבור חלק מהקהל, בעוד צופים אחרים מהללים אותם כיצירות מופת

אני מבין את שתי הגישות כלפי יצירתו ולרוב מוצא את עצמי איפשהו באמצע. בחלקו הראשון של סרטו החדש, ברבור שחור, מצאתי את עצמי נע בכיסא בחוסר נחת נוכח הבימוי הראוותני המוקצן של הסרט – אולם ככל שהיצירה התקדמה, קיבלתי את הטכניקה שהוא בנה בצורה טובה יותר, ובסופו של דבר התרשמתי מהסרט, שהוא אולי שיא היצירה של ארונופסקי עד כה, גם אם מדובר בסרט הסובל מחסרונות רבים.

עלילת הסרט פשוטה משנדמה: רקדנית צעירה מקבלת את הזדמנות חייה להופיע בתפקיד הראשי באגם הברבורים – השאיפה שלה לשלמות מולידה משבר נפשי ובמהרה מתברר כי עלילת הסרט היא עיבוד לעלילת אותו מחול נודע, מה שהופך את הסוף של הסרט לצפוי, שכן עלילת המחול מוסברת כבר בתחילת הסרט ולאחר מכן עוד כמה פעמים כדי שכל הקהל יבין.

ארונופסקי אינו במאי מעודן בשום אופן, אך כאשר הוא מנסה לתאר דמויות במצב מנטלי שביר, התוצאה לעתים מהפנטת. בשיחה עם סטודנטים לקולנוע מאוניברסיטת תל אביב הבמאי צחק ואמר כי ממד האימה של הסרט נובע גם מכך שהוא ניסה לראות אם הוא מסוגל להפחיד באמצעות טריקים זולים, אך במקביל הודה בהשפעה של רומן פולנסקי וציין גם את דיוויד קרוננברג. ההשפעה של שני היוצרים בהחלט בולטת בסרט, שלפרקים נראה כמעט כריימיק לרתיעה של פולנסקי בשילוב עם הגעלות גוריות נוסח קרוננברג בעזרת עבודת סאונד איכותית, הכוללת עיוות בלתי פוסק של המוזיקה שכתב צ'ייקובסקי למחול המקורי (אתם מכירים את המוזיקה, גם אם אתם בטוחים שלא).

הצד המעודן של הסרט אמור לבוא מכיוון הבלט, אלא ששם העסק עובד בצורה פחות מוצלחת, ולא רק מפני שהשחקניות אינן רקדניות מקצועניות. בעלילת הסרט הגיבורה מבצעת את התפקיד העדין של הברבור הלבן בשלמות ומתקשה לבצע את התפקיד הסקסי והפראי של הברבור השחור, אך דומה שעבור הבמאי הבעיה הפוכה. בשיחה עם הסטונדטים הוא נשאל על ההשפעה של הסרט הקלאסי נעליים אדומות. הוא אישר אותה וציין שהוא מאוד הושפע גם מהסרטים הדוקומנטריים שיצר פרדריק ווייזמן על בלט. מעבר לשמחה שלי על כך שעכשיו ייתכן שסטונדטים יעריכו את ווייזמן, קשה לי לראות את ההשפעה שלו, או של נעליים אדומות, בסרט החדש. ארונופסקי הוא במאי של קצב מסחרר ולא של התבוננות ארוכה, של אקשן וסיבוכי עלילה שלא מותירים מקום להתפתחות מחושבת. יכול להיות שהוא באמת אוהב בלט, אבל הוא לא מסוגל לבטא אהבה זאת בסרט. בסך הכל חיסרון זה לא באמת מפריע, מכיוון שארונופסקי מתרכז במה שהוא יודע לבצע היטב. זה סרט שעוסק בהקרבה אישית ובמשבר נפשי הרבה יותר מאשר בעולם המחול.

לצד הווירטואזיות הטכנית בעריכה של סרטו, שאותה מרבים להלל מעריציו וכלפיה מופנה זעמם של מקטרגיו, ארונופסקי הוא גם במאי שחקנים נהדר. אלן ברנסטין ומיקי רורק זכו בערמה של פרסים על הופעותיהם בסרטיו, והתפקיד של נטלי פורטמן בסרט הנוכחי מזכה אותה בכמות פרסים גדולה אף יותר. במפגש עם הבמאי שאלתי את ארונופסקי על המקום שהוא מאפשר לשחקנים לבטא את עצמם בסרטים שנדמה כי הם מותווים על ידי העריכה. הוא השיב כי הוא יודע לפני הצילומים בדיוק איך הוא הולך לערוך, אך לגבי מה יתרחש בכל שוט הוא לא יודע כלום ומאפשר לשחקנים חופש מוחלט. הוא גם סיפר כי פורטמן נתנה פעמים רבות כמה וריאציות שונות מאוד של משחק, ורק בחדר העריכה הוא בחר באחד הביצועים. התוצאה היא סרט שבסופו של דבר המשחק הוא שמניע אותו קדימה וגם יוצר את הפרשנויות המעניינות ביותר.

במקור התסריט כלל לא עסק בעולם הבלט אלא התרחש בעולם התיאטרון. מהבסיס הזה נשאר הרובד המרתק ביותר בסרט, העיסוק בהקרבה של המופיע למען האמנות – הקרבה הדורשת לעתים ויתור על האישיות העצמית, עינוי פיזי, בגידה בחברים וקרובי משפחה ואולי אפילו ביצוע פשע או התאבדות למען ההופעה. הליהוק משרת מטרה זו.

ונסן קאסל מגלם את מנהל הלהקה והכוריאוגרף. הדמות שלו משלבת בין סאדיזם לסקסיות ונראית כמו המשך ישיר של התפקידים שגילם בקולנוע עד כה. ווינונה ריידר, שהייתה ילדה שחקנית והפכה לכוכבת גדולה (בדומה לפורטמן) וכיום אינה רלוונטית עוד בעולם הקולנוע, מגלמת את מקבילת הבלט לחייה האמיתיים. ברברה הרשי, שחקנית מאוד מוכשרת (שאף פעם לא הפכה לכוכבת גדולה), מגלמת את אם הגיבורה הסבורה כי הייתה יכולה להיות רקדנית מצליחה אם לא הייתה מקדישה את חייה לגידול בתה. הכוכבת הקומית העולה מילה קוניס מגלמת רקדנית חדשה ומסעירה (וגם מספקת את מיטב הבדיחות של הסרט). באופן טבעי כל השחקניות (והשחקן) נפלאות. אם קראתם משהו על הסרט, סביר להניח שהיו בו שבחים למשחק של פורטמן.

פורטמן היא במידה מסוימת דמות מראה של נינה, הרקדנית שהיא מגלמת. כמותה, גם היא נתפסת כהתגלמות מושלמת של הבחורה התמימה והיפה. אולם גם היא במיטבה דווקא בגילום תפקידים סקסיים ופרועים יותר, שתמיד נתפסים כשינוי אופי, למרות שהקהל כבר אמור להיות מורגל להם. הסרט הוא מעין סיכום שכל התפקידים שפורטמן גילמה עד כה במקביל להיותו סיפורה של דמות פיקטיבית ייחודית. אין שנייה בסרט שבה פורטמן לא אמינה בתור הדמות, אך הרובד המטא-קולנועי קיים גם הוא תמיד. במהלך הצפייה השם "נינה" הזכיר לי את המחזה השחף של צ'כוב, שעסק גם הוא בין השאר בהקרבה למען האמנות. בדיקה קצרה גילתה לי שפורטמן שיחקה בהפקה של השחף בברודוויי, בתפקיד נינה כמובן.

אלמנט ויזואלי שלא התייחסתי אליו עד כה הוא השימוש הרב שהסרט עושה במראות – דומה כי יש מראה כמעט בכל שוט. מלבד היופי החזותי של המראות, יש להן גם משמעות נרטיבית כפולה: ראשית הדגשת מוטיב הכפילות הקיים בסרט (כל דמות נשית היא במידה מסוימת כפילה של הגיבורה), ובאופן פחות נדוש – ערעור תמידי על המציאות הפנימית בסרט, שיכולה תמיד להיות שונה מן ההשתקפות – לא ברור מה מתרחש בפועל ומה רק במוחה של הגיבורה. דומה כי הסרט לא רק מציג הרבה מראות, אלא גם דן באמינות המשתקף במראה והמשתקף בקולנוע.

בסופו של דבר מדובר בסרט המשמש קרקע פורייה לפרשנויות מגוונות ולתיאוריות משונות. בעיניי מדובר גם בסרט אימה אפקטיבי ובדרמה העובדת בצורה יעילה, גם אם בנקודות מפתח חסר בה עידון. עם זאת, אני מבין גם את המסתייגים מהסרט.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה אדפטציה, עכשיו בקולנוע, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על ברבור שחור

  1. מיכאל 23 הגיב:

    מה עוד שאלת את ארונופסקי?

  2. מיכאל 23 הגיב:

    מקנא בך 🙂
    מקוה לראות את הסרט בקולנוע בקרוב.

  3. גלית הגיב:

    תודה רבה על פוסט מהנה. מעניין לקרוא את האינטרפטציה שלך לסרט. 🙂
    ראיתי את הסרט לפני כמה ימים והוא עדיין נשאר איתי..

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s