Ace in the Hole

התמונות של חילוץ הכורים מצ'ילה באמת מרגשות. אולם יש גם ממד בעייתי באופן שבו התקשורת מנצלת את הסיפור האנושי הייחודי לסוג של תוכנית ריאליטי ומקדישה זמן רב לאזור בעולם שלרוב לא היה זוכה לביקור כתבים זרים בכירים ולאנשים אשר לא היו מעניינים את התקשורת כלל אלמלא נקלעו למצב הקשה.

איני טוען שהתקשורת הייתה צריכה לנהוג בצורה שונה, אבל יש משהו מטריד בכך שאיחוד משפחתי אחרי שבועות ארוכים משודר חי לכל העולם. בכל מקרה, כל הסיפור הזכיר לי את אחד הסרטים החריפים ביותר שנוצרו בהוליווד כנגד התקשורת,  "Ace in the Hole" של בילי וויילדר.

וויילדר הגיע לסרט בשיא הצלחתו, לאחר שב"שדרות סנסט" הוא הצליח לרדת על הוליווד בצורה חריפה ולזכות באהדה. המתנגד היחיד היה לואי בי. מאייר, מנהל אולפן MGM ופחות או יותר האיש החזק בהוליווד כמעט מרגע הקמתה. מאייר אמר אחרי הפרמיירה שוויילדר יורק ליד שמאכילה אותו ושצריך לשלוח אותו חזרה לגרמניה. וויילדר שמע זאת ואמר לאיש החזק בהוליווד ללכת לזיין את עצמו. בגלל שהסרט שלו היה כל כך טוב לאף אחד זה לא הפריע. וויילדר היה על הגג העולם, כולל אוסקר על תסריט.

וויילדר החליט שהפרויקט הבא שלו צריך להיות חריף וארסי לא פחות. תרמה לכך גם העובדה ששותפו הקבוע המעודן יותר, צ'רלס בראקט, החליט לפרק את השותפות. וויילדר תמיד רצה לעבוד לפחות בצמד ולכן פנה לוולטר ניומן ולסטר סמואלס לעזרה. יחד הם עמדו לגלות שלבקר את העיתונאות הכתובה זה מסובך הרבה יותר מלבקר את הוליווד, שבסופו של דבר מחבבת סרטים שמבקרים אותה כי הם עוסקים בה.

בסרט מככב קירק דגלאס בתור כתב בעל עבר בעיתוני יוקרה, שעקב שגיאות מקצועיות נאלץ להתפשר על עבודה בעיתון נידח בעיירה נידחת ביותר. אך הוא בטוח כי הוא צריך רק סיפור גדול אחד כדי לשוב בפסגה.

מהר מאוד הוא מוצא כזה – כורה לכוד במכרה פחם. הוא משיג סקופ לעיתון הקטן שלו, יוצר קשר עם הכורה הלכוד והופך למנהל הפן התקשורתי של הפרשה. הוא מגלה כי החילוץ לא יהיה מורכב במיוחד, אך הדבר אינו משרת את המטרה שלו, ולכן הוא משכנע את המחלצים לפעול בדרך מסורבלת וראוותנית בהרבה (כפי שאני מניח שלא קרה בצ'ילה). מכאן מתחיל קרקס תקשורתי, ההופך את העיתונאי הכושל לכוכב, רק שהגולם קם על יוצרו.

חוץ מהכורה הלכוד וויילדר לא חוסך ביקורת מאף גורם. לא מהעיתונאים האחרים הבאים בעקבות הפרשה, לא מהפוליטיקאים המעדיפים שוחד על פני חיי אדם ואפילו לא מרעיית הכורה, שבהוראת התקשורת מדברת על אהבה לבעלה אבל בפועל רוצה לעזוב אותו, אם אפשר לטובת דמותו של דגלאס.

סרטיו של וויילדר תמיד הצטיינו בדיאלוגים מאוד שנונים ולא ממש ריאליסטיים, דבר המוקצן בסרט זה, שמקבל ממד אבסורדי וסוריאליסטי ככל שהוא מתקדם. הפעם וויילדר חורג מסגנון הבימוי הרגיל שלו, הדוגל בפשטות, לטובת שימוש בשפה קולנועית עשירה ושימוש אקספריוניסטי לעתים במצלמה. גם המשחק של דגלאס הולך לכיוון האקספרסיוניסטי ככל שהסרט מתקדם, עד לשיא, המגיע ברגעי הסיום של הסרט.

בזמן אמת הסרט היה הכישלון הגדול הראשון של וויילדר בקרב הקהל והביקורת. הוא אפילו התקשה במשך זמן מסוים לקבל אור ירוק לפרויקט נוסף. ייתכן שחלק מהסיבה לכישלון נעוץ בכך שהעיתונים קיבלו הוראה לא לסקר את הסרט. ניסיון של האולפנים לשווק את הסרט מחדש בשם "הקרנבל הגדול" (בשם זה הוא מוכר בארץ) נכשל גם הוא. לאורך השנים הסרט זכה למעריצים רבים ויש לא מעטים שמחשיבים אותו כהישג הגדול ביותר של וויילדר.

אני לא מרחיק לכת עד כדי כך, אם כי הסרט בעיניי ניצב בשורה הראשונה של סרטי הבמאי. זה גם ללא ספק הסרט שבו הוא חורג מהסגנון ההוליוודי בצורה החדה ביותר, דבר הבא לידי ביטוי הן בכתיבה והן בבימוי. אם וויילדר אכן נחשב לתסריטאים ציני וארסי, זוהי היצירה שגורמת לשאר העבודות שלו להיראות נחמדות.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה קלאסיקה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על Ace in the Hole

  1. דניאל עוז הגיב:

    זה מהסרטים שקולטים אותם ברבע שעה הראשונה והמשך הצפיה מיותר: כולם הולכים להיות ציניים ואגואיסטים על חשבון אדם במצוקה. אכן אין לאורך הסרט כל חידוש או תובנה מעבר למסר החד-ממדי הזה: הסוף אפילו דופק את המסר על הראש בנמרצות יתרה. זה לא עוזר שאין בסרט דמות או דיאלוג אמינים לרפואה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s