האמריקאי

בימיי הקצרים כמשתמש פייסבוק מעולם לא זכור לי גל של חברים שמביע אכזבה מסרט כפי שחבריי התאכזבו מ"האמריקאי" של אנטון קורביין. האכזבה לא באה רק מאלו שציפו למותחן ריגול שגרתי עם ג'ורג' קלוני (והסרט משווק במידה רבה ככזה) אלא גם בקרב אלו שציפו לסרט אמנותי מהורהר ואפילו בקרב חלק ממעריצי הבמאי, שביים את "קונטרול" על חייו של סולן ג'וי דיוויז'ן אחרי שזכה להצלחה רבה כצלם וכבמאי קליפים.

אבל יש גם קולות משבחים שגרמו לי לגשת לסרט בסקרנות. לא הייתי מהמאוכזבים, אף כי הסרט אינו יצירה מורכבת כפי שהוא מתיימר להיות. כמו "גבולות השליטה" של ג'ים ג'רמוש, הסרט משתמש בעלילה מתח כדי לנסות לייצר אמירה על נפשו הבודדת של האדם, בהשראת סרטיו של ז'אן פייר מלוויל. לרמה של מלוויל אף אחד משני הסרטים לא באמת מתקרב, אך נדמה לי שקורביין עושה עבודה מעט טובה יותר מג'רמוש – הן בעובדה כי הסרט מצליח לשלב כמה סצנות מותחות באמת והן כי העיצוב שלו ובעיקר הצילום מרהיבים.

הסרט משתמש, לדעתי במכוון, בעלילה עמוסה בקלישאות ובדיאלוגים רדודים. אני סבור כי הדבר נועד להדגיש את הממד המלאכותי ביצירה וכן כדי לנסות להגיע לרגש דווקא באמצעות אותן קלישאות, אשר יחסית לסרט שנע בקצב אטי מאוד מצויות בו בשפע.

ג'ורג' קלוני מגלם רוצח שכיר המתמחה בהרכבת כלי נשק. בעקבות מוות של מאהבת, הוא סובל מטראומה שנרמזת לאורך הסרט, עד שהוא מתחיל לעסוק בה בגלוי. הרוצח נשלח לעיירה קטנה, מתיידד עם כומר, מתאהב בזונה ומקבל משימה מול מתנקשת יפהפייה – שורה של קלישאות של סרטי מתח שמגיעה לשיא בסיום.

אבל העיקר כאמור היא האווירה, שקורביין מעביר בסרט שנראה ככזה שבוים על ידי צלם סטילס – לא בגלל שאין תנועות מצלמה, אלא בגלל שכל פריים ופריים מעוצב למופת.

השאלה היא איזה מסר מורכב יש מאחורי העלילה הזו והפאר של הסגנון – אני לא מצאתי שום דבר מיוחד. יש קצת רגעים יפים של בדידות וכמיהה למגע אנושי – אך מלוויל עשה זאת טוב הרבה יותר ו"האמריקאי" מגיע מעט מדי פעמים לפיוט אמיתי. אין גם אמירה מורכבת על הטבע האנושי, כפי שהיה למשל ב"הנוסע" של אנטוניוני, עוד סרט אטי שעשה שימוש בעלילה של סרט מתח.

באופן קצת מפתיע, קטעי האקשן שבסרט דווקא מצוינים, גם מבחינת המתח. החל בסצנת הפתיחה שהותירה הרבה תקוות להמשך ודרך שני מרדפים עשויים היטב בהמשך הסרט. קורביין הוא במאי עתיר כישרון ואין בסרט אף רגע שלא מבוצע בצורה מושלמת. רק חסרים גדולה אמיתית או ערך מוסף.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה עכשיו בקולנוע, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s