ארתור פן 2010-1922

ארתור פן הוא אולי הבמאי שמסמל יותר מכל את המעבר מ"הוליווד הקלאסית" ל"הוליווד החדשה", ובמידה רבה, העובדה כי מיעט ליצור בעשורים האחרונים לחייו מלמדת כי בסופו של דבר המהכפה של הוליווד החדשה לא החזיקה מעמד זמן רב.

פן החל את דרכו כבמאי במתחרה הגדולה של הוליווד בשנות החמישים – הטלוויזיה בימיה הראשונים. כבמאי של תוכנית בידור בטלוויזיה פן עבד בלוח זמנים צפוץ של שבוע שבו היה עליו לקרוא את התסריט ולצלם את התוכנית, כולה באולפן קטן בהרבה מן האולפנים ההוליוודיים. שיטה זו היתה הבסיס של ההשכלה הקולנועית שלו בכל הקשור למציאת פתרונות מהירים וכן להדרכת שחקנים מדויקת. מגבלות הטלוויזיה גם גרמו לו מאוחר יותר לחשוב בכיוונים פתוחים יותר ולא בדרך שבה רוב הבמאים ההוליוודים עבדו.

לאחר שסידני לומט עבר בהצלחה מהטלוויזיה להוליווד, פן הוזמן לעבור להוליווד גם כן. לאחר מעט סרטים, שהבולט בהם הוא גרסה קולנועית ליצירה הטלוויזיונית שלו "מחוללת הנסים", הוא ראה מה מתחולל באירופה באותה תקופה – מהפכת הגל החדש. הוא רצה לייצר סרטים נועזים כאלו בעצמו.

הוא ליהק את אחד הכוכבים הגדולים ביותר של אותה תקופה, וורן בייטי, ל"מיקי אחד", סרט על סטנדאפיסט כושל הבורח מפושעים ומנסה להצליח. זהו כנראה הסרט האקספרימנטלי ביותר שנעשה אי פעם בהוליווד. בשילוב של תאורת פילם נואר עם משחקי סאונד ועריכה, "מיקי אחד" נע בין סצנות מבריקות לרגעים לא ברורים. הסרט היה כישלון מסחרי, אבל ב-1965 הוא היה לא רק אחד מן הסרטים הראשונים בארה"ב שהושפעו מן הגל החדש, אלא גם אחד הסרטים הבודדים שניסו לקחת את החידושים של גודאר וחבריו צעד אחד קדימה – גם אם בלי הצלחה אמנותית יתרה.

שנתיים אחר כך בייטי החליט להפיק תסריט שיועד לבימוי על ידי טריפו או גודאר. התסריטאים דיוויד ניומן ורוברט בנטון פשוט חשבו כי אין אף במאי אמריקאי שיכול להתאים לסרט. בייטי חשב אחרת, וארתור פן ביים את "בוני וקלייד".

"בוני וקלייד" היה פחות ניסיוני מ"מיקי אחד" ומשום כך השפיע הרבה יותר. בזמנו הסרט עורר סערה בגלל ריבוי האלימות שבו ויצירת ההזדהות עם זוג פושעים. כיום האלימות של הסרט נראית כמעט שמרנית, דבר שמאפשר להעריך את ההישגים האחרים של הסרט: פיוט המוכנס גם לסצנות הפשוטות וגם לסצנות האלימות, אהבה עצומה לקולנוע, בנייה אטית של דמויות ומערכות יחסים, שילוב של הומור שחור ומסר על טבעה האלים של חברה שיוצרת עוני וכמהה לעבריינים. בייטי, פיי דאנאוויי, אסטל פרסון וג'ין הקמן שיחקו באופן שלא היה לגמרי ריאליסטי, אבל היה לחלוטין מהפנט.

בתחילה הסרט כשל בביקורת ובקופות, אבל ביקורות מהללות של פולין קייל הנחשבת ושל כמה מבקרים צעירים נוספים עוררו תשומת לב מחודשת, הסרט הופץ מחדש ואפילו זכה ל-10 מועמדויות לאוסקר, כולל פרסים לצילום של ברנט גופיי ולמשחק של פרסון. העוף המוזר והאלים התקבל על ידי הממסד והפך לקלאסיקה אמריקאית וכנראה לשיא הקריירה של פן.

סרטו הבא היה סרט קטן אשר העביר את הרוח של שנות השישים בצורה חביבה ואפילו מעט ביקורתית. על בסיס שיר של ארלו גאתרי (הבן של וודי), פן חבר לגאתרי עצמו והפך תסריט על בסיס חייו לסרט שמראה את חיי ההיפים מנקודת מבט המשלבת הומור ועצבות. "המסעדה של אליס" הוא סרט מעודן יותר סגנונית, אך הוא מראה את הכישרון הגדול של פן בהדרכת שחקנים (במקרה הזה גאתרי, שלא היה שחקן, גם מככב) ובניית עולם עשיר.

כמו במאים צעירים רבים באותה תקופה (אף כי היה פחות צעיר) פן ביטא את הביקורת נגד הממסד האמריקאי וערכיו באמצעות ז'אנר המערבון. באמצעות הליהוק המוזר של דסטין הופמן בתור אינדיאני המספק זווית אלטרנטיבית להיסטוריה של המערב הפרוע, פן יצר את "איש קטן גדול", קומדיה שהיא יותר עוקצנית משנדמה.

לאחר מכן פן התעדן וגם עבד בקצב אטי יותר, אך המשיך לייצר סרטים איכותיים. "חקירה באפלה" בכיכובו של ג'ין הקמן הוא אחד מסרטי הפארנויה הבולטים של אמצע שנות השבעים. "דו קרב במיזורי" הוא מפגש פסגה מרתק בין מרלון ברנדו וג'ק ניקולסון, במערבון הנע בין הקומי לדרמטי ומציג אמירה די עצובה על הרוח האנושית. "ארבעה חברים" (הנקרא בארץ גם "ג'ורג'יה") הוא כבר מבט מאוחר על שנות השישים, העשוי בדרך הוליוודית יחסית לפן המוקדם, אך עדיין מדובר בבידור חכם ואיכותי.

בשנים האחרונות פן כמעט לא עבד, בניגוד לבני דורו סידני לומט ורוברט אלטמן. הוא לא ייצר חותם אישי כמו הבמאים שבאו מבתי הספר לקולנוע כמו סקורסזי וקופולה, ש"בוני וקלייד" של פן פתח את הדרך לסרטים האלימים שלהם. השם שלו פחות ידוע לחובבי הקולנוע, אבל לפחות סרט אחד שלו ייזכר לעד. לדעתי גם רבים מסרטיו האחרים.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה קלאסיקה, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על ארתור פן 2010-1922

  1. מיכאל 22 הגיב:

    מאוד אהבתי את 'בוני וקלייד'!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s