גנב עירוני

"גנב עירוני" שביים בן אפלק הוא סרט הנעילה של פסטיבל חיפה ושובר הקופות מספר 1 בארה"ב נכון לרגע כתיבת שורות אלו. האיכות וההצלחה של הסרט מפתיעות מעט, למרות שלמעשה לא כך צריך להיות הדבר: אפלק הוכיח כבר כישרון בימוי ב"נראתה לאחרונה" וכישרון כתיבה ב"סיפורו של וויל האנטינג". נכון, כשחקן הוא ידע עליות ומורדות ולא פעם נתפס כבחור יפה ושחקן בינוני. אכן יש רושם כי שיחק ביותר סרטים גרועים מטובים, בייחוד מאז הפך לכוכב.

אפלק הוא אכן שחקן מוגבל, אך הוא מודע למגבלות שלו, דבר שמאפשר לו להשתמש ביתרונות שלו – שהגדול בהם הוא הפגנה של משחק דואלי אשר גורם לו להיראות בו זמנית כנבל וכבחור טוב. ב"גנב עירוני" הוא ביים את עצמו לראשונה ונותן את אחת מתצוגת המשחק הטובות בקריירה שלו.

אבל מדובר בסרט שהוא קודם כל סרט של במאי. אפלק חוזר לבוסטון שבה גדל ולצד העני של העיר בסרט שהוא מעין תמונת מראה ל"סיפורו של וויל האנטינג" ושמציג דרך אחרת לחמוק מחיי העוני. הסרט מתרחש בפרבר צ'רלסטאון, העיירה אשר הצמיחה הכי הרבה שודדי בנקים בתולדות ארה"ב. אפלק מגלם את המוח מאחורי כנופיית שודדים, הכוללת גם חבר שאימץ אותו לאחר שאמו עזבה בנסיבות מסתוריות  ואביו נשלח לכלא. במהלך השוד הפותח את הסרט הכנופיה לוקחת כבת ערובה את אחראית המשמרת בבנק, בניגוד לדעה של דמותו של אפלק.

לאחר השוד הוא מחליט לעקוב אחרי הבחורה כדי לוודא שהיא לא יודעת יותר מדי. השניים מתחילים לצאת. הוא רוצה לפתוח עמה חיים חדשים, אבל קשה לצאת מחיי הפשע כשהמאפיה המקורית דורשת ממך לבצע עבודות נוספות, מה גם שהגיבור מנהל קשר רומנטי לאורך שנים רבות עם אחותו החשפנית של חבר הכנופיה.

יש בסרט כמה סצנות דרמטיות חזקות, אבל עיקר כוחו הוא בסצנות השוד והמרדפים, המבוימות בניחוח של סרטי הפשע של שנות השבעים. אפלק התלונן בראיון כי מה שהכי חסר לו בקולנוע העכשווי זה מרדפי מכוניות – אז הוא מפצה על כך במרדף מרשים, אשר רק סצנת השוד האחרונה מתעלה עליו.

הסרט מציג דמויות לא סימפטיות ומבקר את הגיבורים שלו, אך הדבר לא בא על חשבון יצירת הזדהות או אמפתיה. גם הדמויות הלא משכילות והאלימות ביותר מוצגת באור אנושי. לעומתם, הייתה סכנה כי הדמות הנשית הראשית תיתפס כטובה מדי וערכית מדי, אך רבקה הול מגלמת אותה בצורה אמביוולנטית ומעניקה לה איכויות אשר נעדרו מעט מן התסריט.

לעומתה, ג'ון האם, המגלם תפקיד מעט קלישתי של בלש אלים, וג'רמי רנר, המגלם את החבר לכנופיה, לא נמצאים בשיאם כשחקנים אך עושים עבודה טובה המאפשרת לסרט לא ליפול גם ברגעיו החלשים יחסית.

ויש רגעים כאלו. "גנב עירוני" רחוק מלהיות סרט מושלם – חלקים ממנו ארוכים מדי והדרמה לא תמיד עובדת. אבל הוא מחזיר את סרטי השוד לימים היפים שלהם, בשילוב שלו בין אקשן משובח ודמויות שאינן חד-ממדיות.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה עכשיו בקולנוע, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על גנב עירוני

  1. פינגבאק: עלו בסוף השבוע – 14/10/10 | סריטה

  2. עידן וילנצ'יק הגיב:

    הוא גם כתב את התסריט של נראתה לאחרונה יחד עם ארון סטוקארד.אל יתהלל חוגר כמפתח.

  3. עידן, לא כתבתי אחרת, או לפחות לא חשבתי אחרת. את סיפורו של וייל האנטינג הוא רק כתב, אז לא יכולתי לכתוב שהוא ביים אותו. זה נראה לי מסורבל לכתוב שהוא אראה כשרון כתיבה ובימוי בסרט שהפוסט לא עוסק בו. יכול להיות שהשיקול שלי לא היה נכון. אבל למה אתה תמיד חייב להוסיף הערה מזלזלת בכל תגובה שאתה כותב אני לא מבין.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s