המלצה לא שגרתית לפסטיבל הקולנוע בירושלים

בתוכנייה של פסטיבל הקולנוע בירושלים מוגדר הסרט "מבט כפול" בקטגוריה של הסרטים התיעודיים, אך למעשה מדובר בסרט שהממד התיעודי שבו קטן, ויש שיטענו כי ממד זה כלל לא קיים בו. אבל אין באמת דרך להכניס את הסרט הזה לקטגוריה אחת מוכרת – הסרט הוא שילוב של סרט מסה, סרט ניסיוני וסרט עלילתי המבוסס באופן חופשי על סיפור קצר של בורחס.

הסרט מורכב ברובו המכריע מקטעי ארכיון. הוא מספר על מותו של אלפרד היצ'קוק, אשר התרחש לא רק ב-1980 אלא גם ב-1962. במהלך הצילומים לסרט "הציפורים" היצ'קוק פוגש אדם הנראה בדיוק כמוהו, רק זקן יותר. הוא מבין כי הוא לא יכול להתקיים לצד הכפיל שלו ועל כן נאלץ להרוג את הכפיל, שהוא למעשה היצ'קוק המבוגר יותר ב-18 שנה.

מגוון ההופעות של היצ'קוק בפתיח של תוכנית הטלוויזיה שלו וההופעות הקצרות בסרטיו סיפקו לבמאי יוהאן גרימופרז (שעבד על התסריט עם טום מקארתי) קרקע כדי לספר את הסיפור הזה, והוא נעזר גם בשני "כפילים" אחרים של היצ'קוק – אחד מחקה את קולו ומספק את הקריינות לסרט (לצד קטעי קריינות בלתי ניתנים להבדלה של הצי'קוק עצמו) והשני נראה כמו היצ'קוק.

הסרט הוא הצדעה מרתקת לאמנות של היצ'קוק, אבל גם הרבה מעבר לכך: קטעי ארכיון רבים נוספים מתייחסים למלחמה הקרה אשר התנהלה בשנים שבהן היצ'קוק יצר את תוכנית הטלוויזיה שלו וכמה מן הבולטים בסרטיו, כולל "הציפורים", אשר יש המפרשים אותו כפחד מפני כוח לא צפוי כגון אנרגיה גרעינית. הסרט מציג את האמנות של היצ'קוק כניזונה מפחדיו של הבמאי כמקור השראה ומפחדיו של הקהל כמקור להצלחה.

כתוצאה מכך מדובר בסרט העוסק גם בפוליטיקה ובאימה מאנרגיה גרעינית וגם ביחסים שבין האמן והיצירה. יחסים שהם מורכבים במיוחד במקרה של היצ'קוק, אשר הכניס לסרטיו את עצמו בתפקידים שכל תכליתם לייצר כפיל של עצמו. ברובד אחר הסרט עוסק ביחסים שבין הכפיל והחקיין ובין המקור. האנשים המתפרנסים מלחקות את היצ'קוק במראה ובקול הם הגיבורים הסמויים של הסרט.

הסרט אינו נותן אמירות חד-משמעיות לגבי הנושאים הרבים שהוא מעלה ומותיר לקהל הרבה מקום למחשבה. מהדברים האלו נובע כי הסרט מיועד לשכל ולא לרגש וכי הוא דורש מן הצופים מידה מסוימת של מלאכת פענוח. אך לא מדובר בסרט כבד או קשה לצפייה, בטח לא למעריצי היצ'קוק – זהו סרט רווי הומור ומשחקים קולנועיים. מי שמחפש לראות בפסטיבלי קולנוע סרטים איכותיים אשר אין סיכוי שיגיעו להקרנות בבתי הקולנוע, ימצא את מבוקשו בסרט זה.

לסיום, לקט מקטעי הפתיחה של הצי'קוק לתוכנית הטלוויזיה שלו:

ובהקשר לסרט המוצג עכשיו בקולנוע:

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה היצ'קוק, פסטיבל ירושלים, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s