50 שנה ל"פסיכו"

השבוע מלאו 50 שנה להקרנת הבכורה של "פסיכו", סרט שהיה פריצת דרך אמנותית במקביל להיותו שובר קופות. החל ממבנה העלילה הלא שגרתי, העיצוב הצנוע אך מושקע והעריכה המבריקה, הסרט הזה נותר ייחודי בנוף הקולנוע גם היום, אף על פי שההשפעה שלו על יצירות אחרות וכמות הציטוטים לא זכה עצומות.

לאחרונה כתבתי עבודה אקדמית על ההופעות של היצ'קוק בסרטיו, ובה בין השאר ניסיתי לנתח את הסרט הזה באמצעות ההופעה של היצ'קוק בו והסצנה הבאה בעקבות ההופעה. לא מצאתי את כל הסצנה באינטרנט, הנה רק ההופעה של היצ'קוק:

והנה חלק מן הניתוח שלי, כולל ספוילר.

היצ'קוק נראה על המסך למשך שניות ספורות בלבד ואינו משפיע על העלילה. ייתכן שגם הקהל אשר מודע לצורך לחפש את דמותו יחמיץ הופעה זו, שכן הוא מופיע מרחוק, מבעד לחלון ועם גבו למצלמה. פניו נראות רק כאשר הוא מסובב את ראשו לרגע קט.

אלא שהיצ'קוק אינו סתם מפנה מבטו, הוא מפנה מבטו כלפי גיבורת החלק הראשון של הסרט, מריון קריין. בנקודה זו האלמנט המציצני הקיים בסרט ובכל סרטי הבמאי מודגש. זאת מכיוון שבסצנה הקודמת המצלמה פלשה לרגע אינטימי של מריון, בחדר במלון עם בן זוגה. הסצנה של המבט הקצר של היצ'קוק מהדהדת את הסצנה שקדמה לה בשני אופנים: המבט על דמותו של היצ'קוק ומריון הנכנסת מבעד לחלון מהדהד את חדירת המצלמה לתוך חדר המלון דרך החלון בראשית הסרט; הבגד הלבן של מריון  מקביל לחזייה הלבנה שהיא לבשה בסצנה עם מאהבה. על ידי הדהודים ויזואליים קלים אלו היצ'קוק מחזק את הקשר בין הסצנות בעיני הצופה ויוצר הקבלה בין המבט שלו על מריון הלבושה למבט על מריון המתלבשת כמה דקות קודם.

לצבע הלבן יש משמעות נוספת בסצנה: הוא מסמן את הטוהר של מריון בשלב זה של הסרט, מול היצ'קוק הלבוש בשחור, המסמל צד אפל וטמא. לפי פירוש זה מריון נותרה מוסרית למרות שקיימה יחסי מין מחוץ למסגרת הנישואים. היצ'קוק המציץ, לעומת זאת, מוצג כבר כמי שאינו מוסרי. תיאוריה זו נראית קלושה על סמך סצנה זו בלבד, אולם היא זוכה לחיזוק בהמשך הסרט: לאחר שמריון גונבת כסף, היא כבר אינה מוסרית והיא נראית בביתה לבושה בחזייה שחורה – היא חדלה לייצג את הצד הטוב. ברגע שהגיבורה אינה מוצגת כמוסרית, אין בעיה להרוג אותה, כפי שאכן מתרחש במהלך הסרט.

בקולנוע של היצ'קוק יש עיסוק רב במוטיב הכפילות, מוטיב הבא לידי ביטוי באופן מובהק ביותר בסרט זה וגם בסצנת ההופעה של היצ'קוק. לבמאי עצמו יש כפיל בסצנה – איש עסקים מפוקפק הנכנס למשרד בחברת הבוס זמן קצר אחרי מריון. האיש הזה לבוש כמו היצ'קוק, פרט להבדל קטן אחד – הוא לבוש בצבע חום, צבע נייטרלי מבחינה מוסרית. אך כמו היצ'קוק, גם איש זה מחזיק בכוח להניע את הסרט קדימה. הוא מוסר למשרד כסף כפיקדון, כסף שאותו מריון תגנוב במאורע המחולל את המשך הסרט.

נציגות אחרת של היצ'קוק בסצנה המתחילה בהופעתו דורשת ידע חוץ קולנועי, אך בעזרת ידע זה ניתן להעניק לסצנה משמעויות נוספות, הקשורות גם הן למוטיב הכפילות. המזכירה השנייה העובדת במשרד מגולמת על ידי בתו של היצ'קוק. בכך נוצר קשר משולש: המזכירה השנייה היא מצד אחד כפילה של מריון ומאידך שלוחה של הבמאי. הדיאלוג שלה מכיל כמה מהנושאים המהותיים בסרט: היא מזכירה את נישואיה, בעוד נישואים הם הדבר החסר בחייה של מריון שעבורו היא מבצעת את הפשע; היא מזכירה משככי כאבים לא לגמרי לגיטימיים שהיא הסתירה מבעלה, דבר שניתן לפרש כאחת מסדרה של עבירות קלילות על המוסר השזורות לאורך הסרט. היא מזכירה את אמא שלה, ומוטיב האמא בסרט משמעותי. לדוגמה:

הסצנות האלו מתרחשות לפני הכניסה האמיתית של דמות האם לסרט. למריון יש גם כפילים אחרים בסרט: אחותה (שגם הוזכרה על ידי הבת של היצ'קוק בסצנה הנדונה) והרוצח עצמו, נורמן בייטס, שיכול אותיות של מריון קריין.

נחזור להופעה של היצ'קוק בראשית הסצנה. המיזנסצנה נבנית בצורה המביאה לכך שכאשר הוא מסתכל על מריון הוא גם מפנה את מבטו ישר לעבר הקהל. מבט זה מסמן כי היצ'קוק מודע לכך שהקהל מציץ על מריון בדיוק כמוהו, דבר ההופך אותו לשותף לפשע. ברובד שונה, המבט לקהל מצביע על השליטה של היצ'קוק באותו הקהל. הבמאי רומז לצופים כי הוא יודע דבר שהם אינם יודעים, כי הוא נמצא במצב של שליטה על האירועים המתוארים בסרט.

בכך ההופעה של היצ'קוק מייצגת הן את יחס הבמאי לגיבורי הסרט והן את יחס הבמאי לקהל, משמע היא מבטאת את השילוש שבין הבמאי, היצירה והצופים. מיקום ההופעה הוא לא רק בסמוך לראשית הסרט, אלא גם בפתח סצנה המכילה בתוכה רמזים להמשך העלילה ולנושאים שבהם עוסק הסרט.

וחזרה לעיסוק בסרט בכללותו, בניתוק מן העבודה שלי. אחד הדברים הבולטים והפחות מדוברים הוא השימוש של היצ'קוק בהומור בכלל ובסרט זה בפרט. כאשר תראו את הסרט שוב, שימו לב עד כמה הוא גם מצחיק גם ברגעים שבהם הוא מותח.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה היצ'קוק, קלאסיקה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s