לקט זיכרונות מפסטיבל סרטי הסטודנטים

מאז שפתחתי את הבלוג לא עברה תקופה כל כך ארוכה בלי שכתבתי משהו. הדבר נובע בעיקר מכך שהפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטונדטים (והכנס האקדמי שנערך במקביל) גזל כמעט את כל זמני בשבוע שעבר. בנוסף לכך, הבלוג עבר כתובת עקב הסגירה הצפויה של אתר בלוגלי, כפי שכנראה שמתם לב. בכל מקרה, פסטיבל קולנוע הוא תמיד תענוג ופסטיבל סרטי הסטונדטים אפשר לי לקחת חלק בכמה כיתות אמן של אנשי קולנוע גדולים. הנה מה שנותר לי בראש משניים מן האורחים היותר מפורסמים שביקרו בפסטיבל:

רוג'ר קורמן

קורמן בן ה-84 נראה כמי שמתורגל היטב במפגשים עם הקהל ולא הייתה שאלה אחת שהוא נשאל לאורך שני המפגשים שהוא לא היה מוכן לה עם תשובה מפורטת. הוא גם מודע היטב למקומו בהיסטוריה הקולנועית: קודם כל כמפיק ענק, לאחר מכן כבמאי. לכן עיקר התשובות שלו נגע לתפיסת העולם שלו לגבי הפקה. הוא פתח את כיתת האמן בהצהרה כי הכי חשוב להכין כמה שיותר דברים מראש. כמפיק פעיל (קורמן עדיין מפיק כמה פרויקטים בשנה, הוא פרש מבימוי) הוא עובד בצורה קרובה עם התסריטאים ובוחר במאי רק כשהתסריט כבר מגיע למצב של שלמות. הוא מודע לכך שהבמאי ישנה דברים, אך מבחינת המפיק התסריט צריך להיות מהודק. התסריט צריך לקחת בחשבון גם את תקציב הסרט, את הלוקשיינים שיהיו זמינים ואת כמות השחקנים אשר יועסקו. קורמן מעריך כי כ-80 אחוז מן התסריט יישארו גם לאחר שהבמאי מתחיל לעבוד. כבמאי קורמן מאמין שהשלב הבא הוא עשיית סטוריבורד לכל הסרט, אך גם במקרה זה, רק כ-80 אחוז יהיו הבסיס למה שבסופו של דבר ייכנס לסרט המוגמר.

כמי שנחשב לגדול מגלי הכישרונות בתולדות הולויווד, קורמן אומר כי היה לו די ברור כי הבמאים הצעירים שהוא שכר יזכו להצלחה גדולה. כמעסיק הוא מחפש שילוב של עבודה קשה, חשיבה יצירתית והחלטיות. כמי שחושב על הצד הכלכלי, קורמן נהנה להזכיר שוב ושוב את ההיכרות שלו עם ג'יימס קמרון, שהראה כישרון יוצא דופן בתור מעצב תפאורה אצלו, קודם בהדרגה והגיע לעמדה של הבמאי המצליח בעולם.

אותי עניין דווקא הצד של קורמן כאמן. בשנות השישים הוא יצר סרטים שאמנם היו בז'אנרים שנחשבים נחותים, אך היו מהראשונים לשלב השפעות מודרניסטיות בקולנוע האמריקאי. קורמן פחות נהנה לדבר על זה. את הדיון ב"The Intruder", אחד הסרטים היותר מוערכים ביקורתית שלו, הוא מסכם כ"כישלון הכלכלי הראשון שלי", לא לפני שוהא מציין את העובדה שהוא גילה בסרט את וויליאם שאטנר. לגבי הקטעים הניסיוניים ב"הטריפ" הוא מציין כי עשה זאת כדי לתאר את עולם הל.ס.ד, אך לא מרחיב. כאשר שאלתי אותו על השימוש האסקפסיוניסטי בצבעים בסרטים שעשה על פי סיפורי אדגר אלן פו, הוא אמר כי קרא הרבה ספרי תיאוריה על צבעים ועל פיהם בנה את סרטיו. מה שמשך אותו לפו היה הממד הפסיכולוגי של הספרים. "הוא כתב באמצע המאה ה-19 את מה שפרויד ניסח אחר כך". איך הוא ניגש לעבד ספרות? הוא מעביר לא רק את העלילה, אלא גם את האווירה, את השימוש של הסופר בשפה ואת הרבדים הסמויים של הספר. קורמן לא פירט על הדרך שבה ביצע מלאכה מורכבת זו. בכלל, השאלות שנגעו לסרטים עצמם או להחלטות אמנותיות זכו לתשובות קצרות יחסית לתשובות בנושא ההפקה. עם זאת, עבורו קולנוע הוא קודם כל אמנות והאמנות החשובה ביותר של זמננו, למרות שהיא מוגבלת על ידי ההתחשבות בפן המסחרי.

יאן הרלן

יאן הרלן הוא במידה רבה ניגוד לקורמן כמפיק – התפקיד שלו היה למעשה לאפשר לקובריק לעשות ככל העולה על רוחו. בעוד קורמן מפיק חמישה סרטים בשנה (עד היום), בתקופה שעבד עם הרלן לקובריק לקח כחמש שנים לעשות סרט

כאשר הרלן מתקבש לתת טיפ מקובריק הוא אומר: "תעשו רק מה שאתם אוהבים". די בנאלי, אבל כנראה גם נכון.

הרלן עסק בכיתת האמן בעיקר בשימוש במוזיקה בסרטים. הוא אמר שהוא יכול להרגיש באילו סרטים הבמאי לא היה שלם עם המוזיקה ולדעתו זה פוגם בסרטים. הוא ניסה לעודד את הסטודנטים להשתמש בצורה יצירתית במוזיקה קלאסית, שכן אין עליה זכויות יוצרים וניתן לעבד אותה בדרכים שונות. הוא הדגים כיצד לא חייבים לאהוב את העיבוד הקלאסי, אבל ניתן לעשות שימוש במלודיות הוותיקות.

כמו קורמן, גם הוא דיבר על שיטות לחסוך בתקציב, למרות שהוא עבד עם תקציבים גדולים בהרבה. לפעמים הפתרון התקציבי הוא גם הפתרון האמנותי הטוב ביותר. פתיחת הסרטים חשובה מאוד בעיניו (ובצדק). הוא וקובריק לא ידעו כיצד לפתוח את "מטאל ג'אקט" בצורה עוצמתית שתעביר את אווירת הטירונות. אבל מכיוון שהשחקנים נאלצו להסתפר כדי לגלם חיילי מארינס, הוחלט לצלם את גילוח הראש כפתיחה, כך שאחד מהסיקוונסים הכי חשובים בסרט נעשה למעשה בתקציב מינימלי.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה פסטיבלים, קלאסיקה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s