סרטי העשור – שנות העשרים

שרלוק ג'וניור

באסטר קיטון מציג שתי קומדיות מבריקות ועתירות המצאות כפי שרק הוא יודע – באחת הוא נחשד שלא בצדק בגניבה מבית אהובתו; בשנייה הוא בלש בסגנון שרלוק הולמס. בנקודת החיבור בין הסיפורים הוא יוצר קסם קולנועי טהור – הוא עובד כמקרין בבית קולנוע, נרדם במהלך ההקרנה ונכנס לתוך המסך. קיטון ממציא מחדש את כללי המדיום וצוחק על היצירה הקולנועית בדרך מלבבת. סוף הסרט כולל את הרגע שהוא לא רק המרגש ביותר בקריירה של קיטון (שלא התמחה ברגש) אלא גם האמירה הכי יפה שאני מכיר על היחס שבין הקולנוע לצופים.

הבהלה לזהב

זהו הסרט שבו יצר צ'פלין את הסצנה שהיא אולי המבריקה ביותר שלו. אני מדבר כמובן על הריקוד של הלחמניות. או על אכילת הנעל. או על הבקתה המתנדנדת על קצה צוק. או על ההליכה מבלי להיות מודע לדוב העוקב. או למאבק המשולש על הנוכחות בבקתה. או על הניצחון המפתיע על יריב גדול בהרבה. או על ההזיה שבה חברו של צ'פלין משוכנע כי צ'פלין עוף. בקיצור, כל רגע. רק חבל שצ'פלין עצמו חיבל בסרט והוסיף לו קריינות שמסבירה את המובן מאליו. אבל גם בגרסה הזו, יצירת מופת.

האדם האחרון

הקריינות של צ'פלין מיותרת כי קולנוע יכול להעביר הכל בתמונה בלבד, בלי צורך במילים. כפי שהוכיח וויליאם פרידריך מורנאו בסרטו הגדול ביותר, שבו נעזר רק בכתובית הסבר אחת, גם היא על מנת לתרץ סוף טוב מגוחך. סיפור על זיקנה, על כבוד ועל מצוקה אנושית. ותצוגת וירטואוזיות קולנועית יחידה במינה.

נפוליאון

אבל גאנס יצר 4 שעות (בגרסה הכי מוכרת) של יומרה קולנועית, צילום מרהיב ועריכה היוצרת מתח. חייו של נפוליאון מילדות כמארגן מבריק של קרבות שלג, דרך ההתאהבות בג'וזפין ועד ניצחון בקרב ענקי, המוצג על גבי שלושה מסכים. אקשן בלתי פוסק, מתובל ברגש ובסמלים שיכולים לעבוד רק בקולנוע האילם.

ספינת הקרב פוטיומקין

סרטו של אייזנשטיין הוא לא רק סרט התעמולה הגדול בכל הזמנים, אלא גם סרט נטול גיבור (ברובו) המצליח לרגש ולהיראות רענן גם כיום. צריך לראות, לפחות כדי להבין את כל הפארודיות שנעשו עליו.

תאוות בצע

מה שאמור היה להיות סאגה של עשר שעות קוצץ לקצת פחות משלוש (בגרסת השחזור הארוכה ביותר שלא מבוססת גם על צילומי סטילס), אבל הגישה הייחודית של אריך פון שטרוהיים לדרמה עדיין עוברת. סיפור על הנזק שזכייה בקצת כסף יכולה לעשות, על נישואים אומללים ועל מה שקורה כשבני אדם מגיעים למצב השפל ביותר, עמק המוות.

ההמון

כל אחד חושב שהוא יכול להיות מישהו מיוחד. שהוא יגדל להיות נשיא. שהוא ימצא אהבת אמת. שיידע רק אושר ועושר. אבל רובנו רק חלק מן ההמון, והגורל של כל אדם במאה ה-20 יכול להיות די עגום. בשיא הצלחתו קינג וידור יצר סרט על האנשים שלא עושים עליהם סרט. יש בסרט הזה הרבה כאב, אבל גם הומור וסיום הטוען כי גם בנקודה הנמוכה ביותר ניתן למצוא דברים מענגים.

האלמוני

באופן סימבולי, הסרט הכי פחות ידוע ברשימה שלי. אמן האימה טוד בראונינג יצר סרט שהוא לא בדיוק אימה אבל בהחלט מאוד מטריד. לון צ'ייני משחק אמן ירי וזריקת סכינים גידם בשתי ידיו המאוהב בסתר בנערה שעליה הוא זורק את הסכינים (ג'ואן קרופורד בראשית דרכה). לגיבור יש סוד אפל, אבל זה לא מה שבאמת אפל בסרט המוזר הזה.

כלב אנדלוסי

כנראה הסרט הסוראליסטי הכי נגיש אי פעם. שילוב של חלומות של סלבדור דאלי ולואיס בונואל לא יוצר אמנם עלילה שקל להגדיר, אבל מספק כמה דימויים שאי אפשר לשכוח.

מצעד האהבה

כניסת הסאונד הייתה אסון לקולנוע. במקום תנועות מצלמה מורכבת ושימוש יצירתי בדימויים קיבלנו שוטים סטטיים ארוכים ושחקנים שמדברים בצורה לא אמינה למיקרופון, שלא תמיד מוחבא ביעילות. הבעיות הללו נוכחות גם במיוזיקל הראשון של ארנסט לוביטש, אלא שהבמאי מוצא מקום להומור החכם שלו למרות הקשיים הטכניים. התוצאה היא סרט לא אחיד ברמתו (כמו שאר הסרטים בעשירייה שלי והרבה סרטים שנשארו בחוץ), סוג של יצירה שפגמיה דווקא מדגישים את הצדדים החיוביים.

 

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה סרטי העשור, קלאסיקה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על סרטי העשור – שנות העשרים

  1. תום לוינסון הגיב:

    יפה מאוד! אבל רגע רגע איפה "מטרופוליס" ו"האיש ומצלמת הקולנוע"?

  2. oferliebergall הגיב:

    שמגבילים את הבחריה ל-10 סרטים, נאלצים להשאיר כמה סרטים בחוץ.

  3. גיל הגיב:

    ענק, אחרי כל כאב הראש של כל כל רשימות העשור מרענן לראות רשימת סיכום שמסכמת את שנות ה-20 של המאה הקודמת.

    זה נחמד לראות סרטים כאלה אבל מאוד קשה, במיוחד הארוכים שביניהם. מרגיש הרבה פעמים כמו תרגיל בסבלנות.

    בכל מקרה מכל הרשימה ראיתי רק את "פוטיומקין" ו"הכלב האנדלוסי" ואת שניהם דיי אהבתי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s