חג המולד

בא לציין את לידתו של המפרי בוגרט, ב-25 בדצמבר 1899. מרגע לידתו המאה ה-20 נידונה להיות יותר קשוחה וישירה. בוגרט עבר מן התיאטרון לקולנוע בראשית עידן הסאונד בקולנוע, אולם עד 1941 שיחק בעיקר בתפקידי משנה ו/או בסרטים גרועים ("עשיתי יותר סרטים גרועים מכל שחקן בהיסטוריה", כדברי בוגרט עצמו). ב-1941 החל עידן הפילם נואר, והוא פחות או יותר החל עם בוגרט, שכיכב במקביל ב"היי סיירה" של ראול וולש ובעיקר ב"נץ ממלטה" של ג'ון יוסטון, הסרט שנחשב למכונן של הז'אנר ושל דמות הבלש הפרטי הקולנועי בכלל.

בוגרט היה הכוכב האידיאלי לשנים של מלחמת העולם השנייה ולעשור שאחריה – קשוח אך מהורהר, מכוער אך כובש לבבות, מתבודד אך בעל מצפון ערכי. או במילים אחרות – ריק מ"קזנבלנקה", אחד התפקידים היותר גדולים בתולדות הקולנוע ההוליוודי. לאחר מכן המשיך בוגרט לשחק בסרטים מעולים עד מותו ב-1957. במקרה או שלא במקרה, 1957 נחשבת לשנה שבה מת הנואר הקלאסי. אם כי ראוי לציין כי בעוד רוב סרטי הנואר נחשבו ל"בי-מובי", דין סרטי בוגרט אחרי "קזבלנקה" היה לרוב שונה. שיתוף הפעולה שלו עם יוסטון הביא עוד לפחות שני סרטים שלא נופלים מ"הנץ ממלטה" בחשיבותם ובהערכה הביקורתית שזכו לה – "האוצר מסיירה מדרה" ו"המלכה האפריקאית". ויחד עם האוורד הוקס הוא יצר שניים מן הנוארים הכי מלבבים ומצוטטים: "להחזיק ולאבד" ו"השינה הגדולה", סרטים שכל שנייה מהם היא תענוג, בעיקר בזכות הניצוצות שבין בוגרט ולורן באקול, שהפכה לאשתו בין שני הסרטים.

אבל ההופעה של בוגרט שאני הכי אוהב לקוחה מסרט יחסית שונה ברזומה שלו ובתוצרת ההוליוודית בכלל, אם כי לא מדובר בסרט חריג בפילמוגרפיה של ניקולס ריי, במאי שתמיד הביא את הנוסחות ההוליוודיות למקומות מעוותים.

כמו שקורה ברבים מסרטיו של ריי (שבוגרט היה הכוכב הראשון שעלה על גדולתו כבמאי – כמפיק בוגרט התעקש שיביים שניים מסרטיו), חוקי הז'אנר מכופפים. מי שנראתה בתחילה כפאם-פטאל הופכת בהדרגה להיות קורבן פוטנציאלי, הסדקים בדמות הקשוחה של בוגרט נגלים והתוצאה הסופית אמביוולנטית. זהו סרט שמוכיח שגם במסגרת האולפנים ההוליוודיים ניתן היה ליצור סרטים מעוררי מחשבה המעבירים מסר לא חד-משמעי.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, קלאסיקה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s