אווטאר ועוד שני סרטים טובים

אווטאר

עם כל הכבוד לטכנולוגיית תלת הממד החדשנית והמרהיבה לפרקים, בסופו של דבר היא משנית. לדעתי, יותר מש"אווטאר" הוא ניצחון לדרך יצירת סרטים חדשה, הוא ניצחון לדרך הישנה של העברת סיפור טוב.

גם אני כמעט שכחתי, אבל ג'יימס קמרון הוא במאי סרטי אקשן מעולה. החצי השני של "אווטאר" מרתק בעיקר משום שהוא יודע איך לספר סיפור בצורה מותחת וחכמה. האפקטים, מרשימים ככל שיהיו, לא היו עובדים בלי זה. אני לא אומר שחוויית הצפייה בתלת הממד אינה מוסיפה לאיכות הסרט והיא בהחלט שווה את הכרטיס היותר יקר, אבל בסופו של יום "אווטאר" מצליח פשוט משום שהוא סרט טוב.

סרט טוב, אבל רחוק מלהיות נטול פגמים. הבעיה העיקרית היא שהאקספוזיצה שלו ארוכה מדי ולא מצליחה לשמור על עניין. זהו הפגם העיקרי, כי עד כמה שהשעה האחרונה של הסרט מרשימה, צפיתי בסרט די משועמם עד אליה. הסרט היה משעמם למרות האפקטים המרשימים והצילום היפהפה והתלת ממד. בחלק הראשון של הסרט זה נראה לי כמו קישוט מפואר ונטול ערך. בחלק השני, כאשר האקשן היה טוב, גם השימוש בתלת הממד נראה הרבה יותר אפקטיבי ולרגעים כמעט פואטי.

הסרט הזה מהנה מאוד ושווה ללכת בשבילו לקולנוע, אבל לא נדמה לי שהוא ישנה את עולם הסרטים, גם אם יהפוך להצלחה חסרת תקדים. בסך הכל לא הרגשתי כי מדובר בסרט גדול באמת. הסיפור לא מעליב את האינטליגנציה, אבל הוא גם לא באמת עמוק או מורכב. הדיאלוגים ברובם בנאליים, אבל זה עובד לפעמים בסרטים מסוג זה, למשל ב"מלחמת הכוכבים". באמת יכול להיות שגורל הסרט הזה יהיה דומה לגורל "מלחמת הכוכבים" בחלוף השנים – סרט פולחן ותופעה תרבותית עבור חלק מן הקהל, סתם סרט מהנה עבור השאר. אך ייתכן גם שהוא פחות יצליח בתור סרט פולחן, מאחר שהפגמים שבחלקו הראשון ייראו בולטים יותר בצפייה חוזרת.

סינגל מן

השבוע עלתה בערוץ 8 הסדרה "24 שעות עם" שהופקה בחוג לקולנוע של אוניברסיטת תל אביב. בפרק הראשון התארח אתגר קרת. בין השאר קרת אמר כי למרות שהוא מרבה לעסוק בהתאבדויות בסיפוריו, הוא רואה בסיפורים שלו סוג של פרסומת לחיים. חשבתי על המשפט הזה במהלך הצפייה ב"סינגל מן", סרט שגם הוא עוסק בהתאבדות ויוצר הרגשה של שיר הלל ליופי ולחיים.

כפי שב"אווטאר" הטכנולוגיה משנית, כך גם העיסוק בהומוסקסואליות ב"סינגל מן". עבורי זהו קודם כל סרט על אדם שאיבד אדם אהוב. האמירה החברתית על היחס להומוסקסואלים קיימת, אבל אינה העיקר. זהו סרט על בדידות, על חיים אחרי אובדן ועל רצון למות. זה גם סרט על אדיבות ועל הערכה של הדברים הקטנים בחיים.

במאי הסרט טום פורד הוא מעצב אופנה מצליח. ניתן לחוש זאת בסרט, שכן החוש האסתטי שלו ניכר בכל סצנה וסצנה. במידה מסוימת זוהי תצוגת אופנה של יכולת קולנועית. השפה הקולנועית מודגשת ברמה שלא הייתה מביישת את גודאר – יש בסרט משחקים עם העריכה, הסאונד, הפוקוס, התאורה, המוזיקה וכל היבט אחר של הקולנוע. אלא שאצל פורד זה לא נעשה על מנת להרחיק את הקהל מן הסרט, אלא על מנת לשקף את תודעת הגיבור ובמקביל להראות את היופי שוהא מוצא בפרגמנטים מתוך העולם, גם כאשר החיים בלי בן הזוג הפכו את חיי היומיום שלו לבלתי נסבלים.

הסרט נסוב על שלושה סוגי אירועים – היזכרות של הגיבור בעבר, ההכנה שלו להתאבדות ומפגשים שלו עם אנשים בהווה, אשר אולי מראים לו כי עדיין יש טעם לחיים. אבל אולי לא. גיבור הסרט לא באמת מגיע למקום של התחלה מחדש לגמרי, אולי הוא רק מפנים כי לעוד אנשים אכפת ממנו. זה לא סיפור על איש שמגלה מחדש את האהבה שלו לחיים, בין השאר משום שהאהבה הזו אף פעם לא ממש אבדה לו, הוא פשוט לא היה טיפוס של בוקר וקשה לו לקום בבקרים לבד. לפעמים גם לא מספיק לאהוב את החיים על מנת לרצות לחיות, לפעמים יש דברים שאוהבים יותר.

כשם ש"אווטאר" הוא מפגן של מה ניתן לייצר בקולנוע בהפקה רחבת תקציב, "סינגל מן" הוא מפגן של עשייה קולנועית בתקציב לא גבוה. זהו סרט על אהבה שנעשה באהבה, סרט שלמרות המשחקים הרבים שלו באמצעי המדיום מרגיש אמיתי וכן בכל שנייה.

The Hurt Locker

הסרט החדש של קתרין ביגלו עובר מסלול די מוזר – הוא הוצג בפסטיבל ונציה בשנה שעברה וזכה לשבחים, אך הופץ רק במספר קטן מאוד של מדינות ב-2008. לאחר שכבר יצא ב-DVD איטלקי, הופץ רק הקיץ בארה"ב, כמעט שנה אחרי הבכורה. הוא זכה לשבחים אפילו יותר גדולים, וכרגע מדברים עליו כמועמד ודאי לאוסקר, ולא רק מפני שהשנה יהיו 10 מועמדים לפרס הסרט. אולי אם הסרט יזכה באוסקר הוא יופץ בסופו של דבר בארץ, כרגע יש לנו רק DVD.

זהו סרט מלחמה אינטסיבי ומרשים, שבו כמעט בכל רגע יש מתח ורגש. הסרט מצהיר בהתחלה כי war is a drug אבל בניגוד לרוב הסרטים האמריקאים שעסקו במלחמה בעיראק, הוא לא מנסה להעביר את המסר האנטי-מלחמתי שלו בצורה בוטה. הוא רק מראה את השגרה של יחידת סילוק פצצות בצבא האמריקאי, שגרה הכוללת עימותים עם אוכלוסיה אזרחית. אני מניח שחוגי שמאל יכולים להאשים גם את הסרט הזה (כמו שהאשימו סרטים ישראליים) שהוא מראה את הפן האנושי בחיילים האמריקאים ולא רק מציג אותם כפולשים לארץ לא שלהם – החיילים האמריקאים כמעט לא מבצעים מעשיים זוועתיים בסרט והם מוצגים כרגישים. דווקא משום כך המסר של הסרט חזק כל כך – כי הוא מראה שבמלחמה בסופו של דבר כולם קורבנות.

מהצד השלילי ניתן לומר כי הסרט לא חף משימוש בדימויים מוכרים מדי וכי התסריט כן הולך למקומות די צפויים בבניית היחסים בין הדמויות. אבל עיקר הסרט הוא האפיזודות, וכל אחת מהן היא סרט קצר מרשים ומבעית. ולמרות הפגמים בתסריט, כל האפיזודות מתחברות לשלם הגדול מסך חלקיו.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה עכשיו בקולנוע. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על אווטאר ועוד שני סרטים טובים

  1. ספוילר הגיב:

    סוף סוף. כבר חשבתי שאני היחיד שיש לו דברים טובים להגיד על התסריט של אווטאר.http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=638744&blogcode=11482003

  2. ארז הגיב:

    זה כל כך מוזר.
    מילא שבאתי לקראת אווטאר עם המון חששות אחרי על מה ששמעתי על התסריט הצולע. על הדרך קראתי ביקורות כמו שלך ושל יאיר רוה על כך שבעצם התסריט לא נורא בכלל, ונעשיתי קצת אופטימי והצלחתי לגרום לעצמי לדאוג פחות. אבל אחרי שהלכתי אליו סוף סוף ביום שבת האחרון, הכל הלך לפח. פשוט באסה של סרט!! ואך ורק בגלל התסריט המגעיל הזה שלו. שבלונה כזו של סרט הרפתקאות סוג ח' הרבה זמן לא פגשתי, ובטח שלא בסרט מצופה כל כך. כמובן שהסרט יפהיפה, אבל לי זה כל כך לא מספיק. לא הצלחתי להיסחף בכלל. זה היה כמו להסתכל על ציור יפה ותו לא. אבל מה שמוזר מבחינתי הוא שאני דווקא יותר נהניתי (עד כמה שאפשר לומר שנהניתי בסרט הזה) מהחלק הראשון של הסרט, כל האקספוזיציה הייתה בהחלט נסבלת ומעניינת במידה. החלק השני היה פשוט קולנוע מעפן. המלחמה שציפיתי לה כל כך כדי שתעלה את הסרט ברמה, רק הורידה אותו לרצפה. אפשר בהחלט לומר שסבלתי בסרט בחלק של המלחמה. כל פעם שהיה הילוך איטי ומוסיקת הסירנות הנדושה ההיא, רציתי לדפוק את הראש בכיסא שמולי, רק הוא היה רחוק מדי. יס פלאנט… אז ויתרתי על הרעיון.
    קיצר סתם באסה!!!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s