האמא של האזרח קיין

היום (6 בדצמבר) ימלאו 109 שנים להולדתה של אגנס מוראהאד, אחת משחקניות המשנה הגדולות של הקולנוע האמריקאי. השם שלה אולי לא אומר לכם כלום, אבל אם ראיתם אותה ב"אמברסונים המופלאים" רוב הסיכויים שהמשחק הלא שגרתי שלה נחרת היטב בזיכרון. היא הייתה מועמדת לאוסקר על תפקידה בסרט הזה, כמו גם על שלושה סרטים נוספים. היא גם הייתה מועמדת 7 פעמים לאמי, ברוב המקרים עבור תפקידה כאנורה ב"סמנתה", כנראה התפקיד הכי ידוע שלה, אם כי אחד הפחות אהובים עליי. היא גם זכתה באמי על הופעתה בסדרה "The Wild Wild West". היא גנבה את ההצגה בסרטים רבים, בין השאר "כל שהשמיים מרשים" של דגלאס סירק. לרוע מזלה היא הופיעה גם בסרט "הכובש" על אודות ג'ינג'ס חאן, סרט שצולם באתר שבו נערכו ניסויים בפצצות אטום וכתוצאה מכך כמעט כל המעורבים בהפקה נפטרו מסרטן בשלב כלשהו, כולל מוראהאד והכוכב הגדול ג'ון וויין.

מוראהאד תמיד הפגינה שילוב של נוקשות ורוך, וגילמה נשים חזקות השואפות לפעמים בעצם להיות חלשות. ניגודים אשר העניקו להופעותיה עוצמה מסתורית ועזרו לה לקבל תפקידים אף על פי שלא הייתה יפה באופן  ההוליוודי המסורתי. היא הגיעה לקולנוע רק בגיל 41, אחרי קריירה ארוכה בתיאטרון. למזלה, היא השתייכה לתיאטרון מרקורי של ארסון וולס, וכמו רוב חברי הלהקה זכתה לכך שהופעת הבכורה הקולנועית שלה תהיה ב"אזרח קיין", בתור אמו של הגיבור. ברבות השנים, הסצנה בכיכובה הפכה אולי למנותחת ביותר בתולדות הקולנוע – יש בה את השימוש המרשים ביותר בעדשת ה"דיפ פוקוס", בשוטים הארוכים ובקומפוזיציות משולשות. הסצנה היא אכן תצוגת תכלית של בימוי וצילום, אבל גם של משחק, דבר הנעדר מרוב הניתוחים. מוראהאד לוקחת פיקוד על הסצנה לאורך שני השוטים הארוכים שבה. הדמות שהיא מגלמת מקבלת החלטה קרירה ומחושבת, להיפרד מבנה לתמיד. היא מנסה להראות לגברים שלצדה שהיא איתנה בדעתה וחזקה מהם, אך פעמים במהלך הסצנה המשחק שלה חושף את הכאב הרגשי העצום שבו היא מצויה. זה נעשה בלי דמעות או מחוות גופניות יוצאות דופן, זה מועבר היטב רק דרך המבט. תביטו בעיניה בתחילה ובסיום של השוט הארוך השני (זה שמתחיל לאחר פתיחת החלון) ותראו חלק ממה שהפך את "האזרח קיין" לסרט מלהיב לא רק מבחינה תיאורטית אלא גם מבחינה רגשית: המשחק בסרט הזה, של כל השחקנים, הוא ברמה הגבוהה ביותר של משחק קולנועי.

 

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה קלאסיקה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s