סרטי העשור 6 – ההתנקשות בג'סי ג'יימס בידי הפחדן רוברט פורד

לפני שאני ממשיך בסקירת סרטי העשור שלי, קצת פסק זמן לסקירה של רשימות אחרות, בהן יש נציגות יפה לסרטים שכבר ציינתי. חוץ מזה, החלטתי בסוף להיכנע לנורמה ולסגור את הרשימה על 10 סרטים, פלוס פוסט שיוקדש לבמאי העשור ופוסט סיכום שבו אציין סרטים שהיו יכולים במידה רבה להיכנס גם הם לרשימה בתוספת סיכום כללי קצר. כל זאת במהלך דצמבר, ועכשיו –

ההתנקשות בג'סי ג'יימס בידי הפחדן רוברט פורד

לפני כל ניתוח, זה סרט פשוט מרהיב ביופיו. אפשר להשתמש במילים "לירי", "פואטי" או "אמנותי" אם עולה צורך להגדיר דברים מסוג זה במילים. ואפשר גם לתהות לגבי הערך של יופי ויזואלי קולנועי כאשר לא מתווספת לו משמעות עמוקה או יוצאת דופן. אבל עבורי "ג'סי ג'יימס" שייך לאותם סרטים שבהם הסגנון הקולנועי המרשים בא על מנת לשרת את המסר של הסרט.

כמו הרבה יוצרים לפניו משתמש במאי הסרט אנדרו דומיניק בז'אנר המערבון כדי להגיד משהו על החברה האמריקאית. בתקופה הקלאסית במאים השתמשו בז'אנר כדי להגדיר ולהצדיק את ערכי החברה, בתקופה הרביזיוניסטית במאים השתמשו בז'אנר על מנת לבקר את החברה, וג'ון פורד עשה את שני הדברים במקביל. אולי זה לא במקרה שהסרט של דומיניק מכיל מחוות רבות לסרטי פורד, שכן גם הוא נוקט מדיניות כפולה – באופן הגלוי מדובר במערבון ביקורתי, השולל את הדרך שבה החברה האמריקאית יוצרת מיתוסים סביב אלימות ומאדירה גיבורים שלא לצורך. מצד שני הוא עצמו ממשיך להאדיר את הדמויות המיתיות והאלימות ורומז על כך שיש משהו קסום ומהפנט בהן.

הקריין לאורך הסרט מצייר את דמותו של ג'סי ג'יימס כדמות גדולה מן החיים, ובמקביל הוא מרחיב בציון פרטים משניים, דבר שמעניק לקריין אשליה של "אובייקטיביות" ולסרט כולו תחושה שהוא מספר את הסיפור האמיתי של ג'סי ג'יימס הרבה יותר מאשר סרטים קודמים על הדמות, למשל "הסיפור האמיתי של ג'סי ג'יימס" של ניקולס ריי. הדימויים בתמונה תואמים את הסאונד – תחילה ג'יימס מוצג כנוכחות לא מוסברת שלא נראית בתמונה וכשהוא מוצג לבסוף הוא נראה כחלק אינטגרלי מעוצמת הטבע – דימוי גדול מן החיים ולא אנושי של דמות שביצעה פשעים מתועבים.

כאמור, הסרט אינו עוסק רק בתקופה ההיסטורית שבה הוא מתרחש אלא גם בחברה האמריקאית המודרנית. בדרך שבה היא מספרת סיפורים ומגדירה את עצמה. בכוכבים שהיא יוצרת ומהללת. יש הרבה דמיון בין ג'סי ג'יימס לדמויות קודמות שגילם בראד פיט – הוא כבר גילם דמויות הקשורות בצורה מיסטית עם הטבע – ב"נהר זורם ביניהם" וב"רוחות של תשוקה". הוא גם גילם פושעים אנרכיסטים ב"מועדון קרב" וב"12 קופים" ובמידה שונה ב"אושן 11" וב"יריב אינטימי". הוא ייצג גם דמות שמצויה בין האלים לבני האנוש ב"טרויה". ג'סי ג'יימס, כוכב הבידור הגדול של זמנו, הוא סיכום כל התפקידים של בארד פיט, שהתפקיד הכי גדול שלו הוא להיות כוכב קולנוע.

מולו ניצב רוברט פורד, המעריץ אותו, שואף להיות כמוהו ומאמין כי הוא יכול להיות לא פחות מוכשר. הוא מגולם בידי שחקן איכותי שידוע בקרב הקהל רק כ"אח של". כדי להפוך לכוכב הוא מנסה לחסל את הכוכב הקיים, אבל זה לא מספיק, שכן לא כל אחד מצויד בתכונות הבלתי מוגדרות ההופכות כוכב לכוכב. וכאשר הוא מגלה שהמטרה לא הושגה הוא מבין עד כמה באמת אהב, לא רק העריץ, את דמותו של הכוכב. הדמות שהייתה בו זמנית אנושית ומיתולוגית, פושעת חסרת מצפון ומוסרית.

הסרט לוקח את הזמן שלו ומשתמש במצלמה כסוג של דמות. המצלמה מתעכבת על דמויות, נעה סביבן ומקיפה אותן, כמעט מעריצה אותן בעצמה. היא לא מנסה לתעד סיפור אלא לבנות מיתולוגיה. במקביל, לכל אורכו הסרט מנסה לשבור את המיתולוגיה, להראות את ג'סי ג'יימס יורה ליריב בגב, להראות את ג'סי ג'יימס כאיש משפחה, לייצר הזדהות דווקא עם הדמות של פורד. ורגע לפני ההתנקשות, הסרט מראה את הגדולה שרגעים הקטנים של החיים – הבת התמימה של ג'סי ג'יימס מדקלמת שיר עם ידוע. ג'סי ג'יימס, על פי הסרט אולי מתוך ידיעה שהוא עומד להיות נבגד, מת בעודו מאבק תמונה (עובדה היסטורית שראיתי אותה משוחזרת לפחות עוד שלוש פעמים בקולנוע, ואף פעם לא בצורה כה טובה כמו כאן).

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה סרטי העשור. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על סרטי העשור 6 – ההתנקשות בג'סי ג'יימס בידי הפחדן רוברט פורד

  1. תום לוינסון הגיב:

    סרט מעולה. אמנם הוא לא מושלם בעייני בעיקר עקב העובדה שלטעמי הוא מעט איטי מדי מה שגורם מעט לשעמום. לטעמי החלק הטוב ביותר של הסרט הוא החצי שעה האחרונה של הסרט אחרי ההתנקשות, פשוט מרגש ומדהים.
    והצילום בסרט הוא אחד היפים של העשור.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s