מחפשים את אריק

"תנו לי את הרעבים, העניים, ההמונים הכמהים לנשום בחופשיות", כתוב על פסל החירות, אבל ארה"ב מזמן ויתרה על כיוון המחשבה הזה. קן לואץ' שואף לתפוס את מקומה. הוא אמנם יכול להציע הרבה פחות, רק למקם את אלו שהגורל התאכזר אליהם במרכז סרטיו. בכך הוא חושף את הקיפוח ואת העוני לקהל בורגני, שמצדו מעריך את האיכות הרגשית של הסרט ושוכח את המסר החברתי שלו כעבור כמה דקות.

לואץ' מודע לחוסר היכולת של הקולנוע שלו להשפיע באמת, אבל זה לא מונע ממנו להמשיך ליצור סרטים בדבקות, כי הוא פשוט לא יכול לשבת בשקט ולא להביע קול מחאה. וכאשר הוא עושה קולנוע, לואץ' הוא הרבה יותר חכם ויעיל מאשר במחאות הפוליטיות האחרות שלו. במשך יותר מ-40 שנה לואץ' יוצר סרטים שלא מתפשרים לא על המסר החברתי ולא על הסגנון.

על פניו, "מחפשים את אריק" הוא חריגה מהקולנוע הרגיל של לואץ' – סרט יותר קליל, עם אלמנטים של פנטזיה ושלגיבור שלו יש ארבע טלוויזיות פלזמה בבית. אבל עדיין מדובר בגיבור ממעמד הפועלים שהחיים לא בדיוק חייכו אליו. דרך הסיפור שלו לואץ' מספר גם את סיפורה של קבוצת האוהדים יונייטד-אוף-מנצ'סטר, שקמה כמחאה של אוהדי יונייטד הוותיקים על המסחור של הקבוצה המקורית ועל כך שהקהל הפשוט כבר לא יכול להרשות לעצמו ללכת למשחקיה. הסרט אמנם עטוף במעט פנטזיה מודעת לעצמה ומסתיים בסוף משובב נפש ולא במסר מדכא, אך הוא עדיין מעביר מצב חברתי בעייתי ומוחה נגד המסחור של הספורט. בממד סמוי, הסרט מעביר ביקורת על חוסר היכולת של המשטרה לשמור על החוק באזורים הקצת פחות עשירים.

לואץ' הוא לא רק יוצר בעל מודעות חברתית, הוא גם יוצר בעל אהבה עמוקה לבני אדם, אהבה אשר באה לידי ביטוי בסרט זה בצורה בולטת. הסרט מהלל את האדם הפשוט ואת התושיה שלו ומראה כיצד הוא מצליח לייצר לעצמו עולם תרבותי עשיר גם ללא השכלה וממון. בסרטיו הטובים של לואץ' יש איזון נדיר בין עלילה בנויה היטב ובין סצנות אשר אינן מקדמות את העלילה אלא מציעות מבט על חיי השגרה של הדמויות. בעלילת "מחפשים את אריק" יש תיקון שגיאות מן העבר, עימות עם הפשע המוארגן וניסיון חזרה לאהבת הנעורים, אבל יש בו גם הכנת ארוחת ערב, חלוקת דואר וצפייה בטלוויזיה. חלק מהסצנות נגררות מעט יותר מן הנדרש, כדי להדגיש את האנושיות והמורכבות של הדמויות. סרטים אחרים של לואץ' הלכו יותר רחוק עם התיעוד של חיי השגרה לצד העלילה (ויוצרים כגון מייק לי הולכים עם זה רחוק הרבה יותר), אבל הרגעים האלו מספיק חזקים על מנת לרומם את כל הסרט ולהקנות נפח לסצנות עתירות התפתחויות.

אריק בישופ, גיבור "מחפשים את אריק", הוא דוור פשוט, שעקב בעיות נפשיות חייו עומדים בפני נקודת משבר – הוא אינו מסוגל לתפקד בעבודתו, אשתו השנייה השאירה לו שני בנים חורגים שלא ממש מתחשבים בסמכותו ומסתובבים עם החברה הלא נכונה, את אשתו הראשונה הוא עדיין אוהב אולם אין לו את הכוחות הדרושים כדי להיפגש עימה שוב. בתחילת הסרט הוא נפגע בתאונת דרכים שנגרמה בעקבות אובדן שפיות זמני. יותר מאוחר, בהשפעת סמים, הוא הוזה את דמותו של הגיבור הגדול שלו, הכדורגלן הדגול אריק קנטונה. קנטונה הדמיוני עוזר לו לסדר את חייו ולצאת מן המשבר. אבל בעצם השיעור הגדול שקנטונה מלמד אותו הוא לסמוך על חבריו לקבוצה, כלומר על בני משפחתו וחבריו לעבודה. בסופו של דבר, החברות והאהבה הם אלו הגואלים אותו, לא הזיות על אודות כדורגלן עבר בעל מוסר די מפוקפק.

אריק קנטונה עצמו הוא הגיבור הסמוי של הסרט. אמנם קשה לכתוב גיבור סמוי על איש המנסה להבליט את עצמו בכל מקום שבו הוא נמצא והסרט מציג אותו פחות או יותר כאלוהים, אבל אפשר ללמוד מן הסרט לא מעט גם על קנטונה האיש. בעיקר כאשר לומדים כי קנטונה הוא היוזם של הפרויקט. הסרט הוא חלק מן הדחף שלו לשוב להיות אלוהים, להיות מורם מעם. כדורגל חופים ותפקידי משנה כשחקן הם לא תחליף לתהילה של אחד מגדולי הספורטאים בעולם. קנטונה חושף בסרט את האני מאמין שלו לגבי הספורט ולגבי החיים – תמיד תנסה להפתיע את האיובים ותעזור לחברים. מלבד זאת, במהלך הצפייה הייתה לי תחושה שכשם שאריק בישופ זקוק לגיבור שינהיג אותו, קנטונה זקוק להיות הגיבור והמנהיג.

במידה רבה, לואץ' קרוב הרבה יותר לקנטונה מאשר לבישופ. כיום הוא כבר רחוק מאוד מחיי המעמד הנמוך ומהמצוקה. הוא יותר סוג של גיבור העוזר למקופחים ומשמיע את קולם. שילוב של רובין הוד ודון קישוט, נלחם מלחמות אבודות למען העניים וחסרי היכולת. כיום נוצר הרושם שמעטים הבמאים שכל סרט שלהם נעשה מתחושת שליחות, כולל בסרטים לכאורה מינוריים וקלילים כגון "מחפשים את אריק". מובן שההגדרה של קליל מאוד יחסית, מאחר ש"מחפשים את אריק" עוסק גם בנושאים רציניים, כשם שגם בסרטים המדכאים ביותר של לואץ' היה ממד לא קטן של הומור.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה עכשיו בקולנוע. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s